Grimstad, Sørlandets perle!
Et godt forhold mellom beboerne utvikler seg best ved at man tar direkte kontakt med hverandre og ikke stiller større krav til andre enn til seg selv. Et godt naboskap kjennetegnes ved at man føler ansvar for hverandre og at alle bidrar til et godt bomiljø.
§ 1 – Generelt
Formålet med husordensreglene er å legge forholdene til rette for et godt bomiljø med gode forhold mellom naboer, der ingen tar seg til rette på annens bekostning. Husordensreglene skal bidra til å verne om eiendom, anlegg og fellesutstyr samt bevare et enhetlig preg i området.
Seksjonseierne/beboerne plikter til enhver tid å rette seg etter de husordensregler som gjelder. Beboere som gir fremmede adgang til sameiets områder, er pliktig til å informere om husordensreglene
§ 2 – Overdragelse/utleie av leilighet
I følge sameiets vedtekter § 2.2 skal enhver ny seksjonseier eller leietaker meldes skriftlig til styret for registrering. Utleier har plikt til å bestille postkasseskilt og sørge for dørklokkemerking via styret.
Utleier er ansvarlig for at leietaker informeres om og følger gjeldende vedtekter og husordensregler.
Disse skal vedlegges leiekontrakt. Eventuelle språkproblemer er seksjonseiers ansvar.
§ 3 – Søppel
Søppelrommene er kun til bruk for husholdningsavfall, matavfall, glass/metall, papir/papp, plast og mindre elektrisk avfall. Husholdningsavfall og matavfall skal pakkes i egnede poser før det kastes i søppelcontainer. Papp/papir skal legges i papircontainerne i sammenbrettet stand. Avfall utover det som fremgår av første setning, skal leveres i henhold til kommunale renovasjonsbestemmelser. Det må ikke settes avfall utenfor søppelcontainere, dvs. på gulvet i søppelrom eller andre steder i fellesarealene.
§ 4 – Antenner, blomsterkasser, markiser, innglassing, tildekning av balkongvegger
Rundt 40 % av alle husbranner skyldes feil og mangler eller feil bruk av det elektriske anlegget eller utstyret. Derfor må vi ha en særlig oppmerksomhet mot alt som har med det elektriske å gjøre.
Det er du selv som er ansvarlig hvis det elektriske utstyret eller installasjonene ikke er i forskriftsmessig stand.
Sameiere/leietakere må selv sørge for at det innenfor leiligheten (fra sikringsskap, inklusive sikringer og sikringselementer) blir foretatt nødvendig ettersyn og vedlikehold. Det elektriske anlegget i leiligheten skal til enhver tid tilfredsstille gjeldende sikkerhetskrav.
Feil og mangler må rettes snarest, og det er sameier/leietaker som må dekke kostnadene ved reparasjon og vedlikehold. Som hovedregel vil det være krav om at autorisert installatør utbedrer feilene. Alle installatører plikter å skrive ut en samsvarserklæring etter utført arbeid, der de bevitner at arbeidet er utført i samsvar med gjeldende regler. Styret anbefaler beboerne ikke å betale regningen før samsvarserklæring er mottatt. Som eier av anlegget skal du til enhver tid oppbevare denne dokumentasjonen slik at den er tilgjengelig ved senere endringer av anlegget, ved overdragelse av eiendommen og ved det lokale el. tilsyn (DLE) sine kontroller.
Sameiet GB har serviceavtale med Agder EL på Arendalsveien.
§ 5 – Dyrehold
Det er ikke tillatt å holde kjæledyr uten styrets forhåndsgodkjenning. Godkjenning er avhengig av at kjæledyret ikke er til sjenanse eller ulempe for andre seksjonseiere/beboere. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold. I den grad dyrehold medfører ekstra kostnader til vedlikehold, herunder renhold, må dette bekostes av eier av dyret.
§ 6 – Bruk av uteområdene
Leiligheter som ligger på bakkeplan, har egen terrasse på et begrenset område som er angitt på seksjonseiers situasjonsplan/-kart. Hekk som kan hindre andre seksjonseieres utsikt, kan ha en maksimal høyde på 80 cm. Hekk i siktlinje mot sjøen skal ikke overstige 70 cm om ikke annet er avtalt mellom partene. Hekk som eies av en seksjonseier, må holdes velstelt og i samme stand som hekker på fellesområdene.
Lufting og tørking av tøy kan skje på balkonger og terrasser, men aldri på fellesområdene. Risting av tepper, matter og/eller tøy, samt lufting over rekkverk på balkongene eller fra vinduer er ikke tillatt.
Det er bare anledning til å bruke elektrisk eller gassgrill. Ved grilling skal det tas særskilt hensyn til naboene.
Mating av fugler tillates ikke fra balkong/terrasse eller på fellesområdene
§ 7 – Garasjeanlegg, kjellerbod, parkering og kjøring
Bruk av egen garasjeplass til oppstilling av bil, sykkel, jolle, henger eller rullestol skal ikke være til sjenanse for andre.
Det er ikke tillatt å hensette noe på egen plass som medfører at bil, tilhenger eller annet går inn på fellesarealet.
Garasjen kan ikke benyttes til vask eller reparasjon av bil.
Det er ikke tillatt å lagre gassbeholdere eller annet eksplosivt materiale i bil, garasjeanlegg eller kjellerbod. Sameiet er uten ansvar for tyveri av verdier som oppbevares i bilen eller for øvrig i garasje/kjellerbod.
Sameiet har ikke ansvar for skade som bil eller annen gjenstand måtte bli påført under opphold i garasjen.
Boligområdet skal være bilfritt. Kjøring på gangveien skal begrenses til utrykningskjøretøyer, transport av bevegelseshemmede, flyttebiler, varebiler ved levering av tunge gjenstander, samt biler som er i arbeid vedrørende drift av anlegget.
Parkering utenom garasjeanlegget skal skje på oppmerkede plasser og med gyldig parkeringsskilt. Styret kan gi tillatelse til parkering av rullestoler utenfor oppmerket parkeringsplass i garasjeanlegg.
Seksjonseiere eller leietakere kan ikke benytte gjesteparkering til fast parkering av bil(er) som de disponerer utover det antall parkeringsplasser de disponerer i garasjeanlegg.
§ 8 – Bruk av leiligheten
Den enkelte seksjonseier/beboer plikter å sørge for ro i seksjonen mellom kl 23.00 og 08.00. Ved festlige anledninger som forventes å innebære støy som sjenerer naboer, skal disse varsles i forkant. Det skal vises særlig hensyn med tanke på høy musikk, rop og skrik, spesielt når dører og vinduer er åpne eller ved opphold på balkong/terrasse.
Støyende arbeider som blant annet banking og boring skal bare foregå på hverdager mellom 08.00 og 20.00. Støyende arbeid er ikke tillatt søn- og helligdager.
Seksjonseierne/beboerne er ansvarlig for at ingen av dem man gir adgang til seksjonen, lager ubehag/ulempe for øvrige seksjonseiere/beboere eller gjør skade på felles eiendom.
Bruk av fyrverkeri fra balkong/terrasse er ikke tillatt.
Fasadene med balkonger og terrasser er sameiets ansikt utad. Det er svært viktig at disse områdene fremstår som ryddige og innbydende.
Luftavtrekkene i leilighetene må holdes rene og åpne for å sikre leilighetenes luftkvalitet/-kvantitet. Seksjonseier må sørge for periodisk rengjøring av avtrekksvifter.
§ 9 – Arbeid som innebærer fare for vannlekkasje eller elektriske problemer
Arbeid på bad, vaskerom og kjøkken som inkluderer røropplegg, samt alt arbeid i leilighetene vedrørende det elektriske anlegget, skal utføres av autoriserte firmaer på grunn av fare for lekkasje eller problemer med det elektriske anlegget.
Vannkraner som lekker eller forårsaker støy skal snarest mulig besørges pakket om.
Gjenstander skal ikke kastes i vask/WC slik at avløpsrør tilstoppes.
§ 10 – Fellesarealene
All skade som påføres fellesarealene må erstattes av den eller de som forvolder skaden. Forvoldes skaden av utenforstående, er det den som eventuelt har gitt vedkommende adgang til området som er ansvarlig for at erstatning finner sted.
Det skal vises varsomhet ved flytting. Skade forvoldt på eiendommen under flytting må erstattes av seksjonseier.
Private bilder, møbler og gjenstander skal ikke plasseres eller monteres på fellesarealer uten styrets godkjenning.
Røyking er strengt forbudt innendørs i garasjeanlegg og fellesareal for øvrig.
Alle ytterdører samt dører til boder og garasjehuset skal alltid holdes låst. Vinduer i 1. etasje som åpnes i sommerhalvår, må stilles i låst posisjon.
Bruk av fyrverkeri på sameiets område er kun tillatt dersom brannvesenet har gitt skriftlig tillatelse og styret er varslet.
I vinterhalvår skal alle vinduer i fellesareal være lukket. Varmeovn i fellesareal stilles på maks 12,5 grader.
Seksjonseiere/beboere må aldri gi ukjente adgang til fellesarealene. Det er viktig å være oppmerksom når man går eller kjører ut/in av porter og dører at uvedkommende ikke får adgang. Ukjente skal henvises til ringetavle eller egen nøkkel.
§ 11 – Dugnad
Styret kan kalle inn til dugnad for vedlikehold og liknende etter behov, med plikt for de enkelte seksjoner å delta.
§ 12 – Brudd på husordensreglene
Eventuell klage på nabo for brudd på husordensreglene eller andre sjenerende forhold bør alltid rettes direkte til naboen selv, slik at problemet på denne måten løses gjennom samtaler partene i mellom. Gjentatte og/eller grove overtredelser av husordensreglene skal rapporteres skriftlig til styret.
Når overtredelse påtales, skal dette skje ved skriftlig varsel som skal inneholde opplysning om at gjentatt eller fortsatt overtredelse vil bli ansett som vesentlig mislighold av seksjonseiers sameieplikter.
§ 13 – Erstatningsansvar
Seksjonseier er erstatningspliktig for enhver skade som oppstår som følge av overtredelse av husordensreglene eller annen mangel på aktsomhet. Seksjonseiere er også ansvarlig for at husordensreglene blir overholdt av hele husstanden, leietaker eller andre personer som er gitt adgang til leiligheten og/eller fellesarealer (jf § 10 første avsnitt).
Skader som påføres sameiets eiendeler skal raskest mulig utbedres av den/de som har forårsaket skaden(e). Styret har rett til på seksjonseiers bekostning å foreta utbedring av skade evt. mangler.
§ 14 – Fastsettelse/endring av husordensreglene
Endringer av husordensreglene kan kun skje på ordinære årsmøter i sameiet. Ved forslag til endringer gjelder de samme tidsfrister som ved endring av vedtekter